Advies in klantreizen en interim marketing oplossingen

Klantreizen

Waarom klantreizen?

In mijn ogen is een klantreis het handigste middel om de organisatie mee te nemen in het denken vanuit de klant. En niet alleen vaak zeggen dat je vanuit de klant denkt en handelt, maar écht het welzijn van je klanten voorop zetten in ieder contactmoment met je klant. Of dit nu een e-mail, brief, telefoongesprek, live gesprek, levering van je product of dienst is. In iedere stap moet je jezelf in de ogen kunnen kijken en kunnen zeggen: ja, ik zorg ervoor dat mijn klanten blij en tevreden zijn in alles wat ik kan doen. Kun je dat?

In mijn ervaring van de afgelopen jaren bij allerlei organisaties is me duidelijk geworden dat dit makkelijk gezegd is. En waarschijnlijk ook daadwerkelijk een gekoesterde wens van iedere organisatie. Toch heb ik moeten constateren dat het heel lastig is om echt de klant voorop te zetten en te handelen vanuit het perspectief van de klant. Allerlei zaken spelen hierin ook mee. De inrichting van de organisatie, samenwerking tussen afdelingen, cultuur, systemen, interne bureaucratie. Denken vanuit de klant is ondanks al deze obstakels zeker mogelijk. En klantreizen is hierbij een handige tool.

Klantreizen zorgen voor loyaliteit binnen educatieve markt

In de educatieve markt is veel vraag naar het opstellen van klantreizen. De lange omloopsnelheden van methoden binnen het basisonderwijs vereisen focus op klanttevredenheid en loyaliteit. Klantreizen komen hierbij goed van pas. In alle processen krijg je inzicht in wat klanten waarderen of juist missen. Het optimaliseren van de klantcontactmomenten op basis van klantinzichten zorgt voor tevreden en dus loyale klanten. Het is natuurlijk wel van belang om de klantreis te blijven monitoren zodat tekortkomingen en contactmomenten die klanten slecht waarderen zo snel mogelijk gesignaleerd en opgelost worden. Hier helpt Nota bene marketing advies je graag bij.